Здравейте!
Ето моят опит за правене на печатни платки:
За
експониране - конструкцията с корпус от скенер и ултравиолетови пури е скъпа (пурите, които успях да намеря, са по 20-30 лв. всяка, баластът вероятно също е скъп, трябва да изработите и корпус). Ултравиолетовата светлина в тази концентрация вероятно е много вредна и води до образуване на озон и азотни оксиди, които са токсични.
Аз ползвам
бездроселна живачна лампа - намерих си 160-ватова, която струва 8 лв. и има цокъл
E27 - като на обикновените лампи с нажежаема нишка. Необходима е
керамична фасунга, защото лампата се нагрява много.
Уви, на опаковката не пише, че е бездроселна - продавачката ми го каза, а и когато погледна отвътре, откъм далечната (спрямо цокъла) страна се вижда нажежаема нишка като тези от обикновените крушки, свързана последователно на един от основните електроди, която очевидно действа като токоограничаващ резистор :!:
Обикновените живачни лампи имат голям цокъл и се завинтват в огромни фасунги с особен монтаж, докато моята е с най-обикновен цокъл и ползвам българска керамична фасунга (преди това пробвах с китайска, но имах проблем).
Монтирах я върху метална конструкция, от нея излиза 3м кабел, завършващ с прекъсвач и предпазител за всеки случай. Крия лампата зад непрозрачна конструкция, за да не я гледам.
НЕ ЧУПЕТЕ! външния балон, както казват някои работещи по този метод - изобщо не е необходимо.
Ето снимки на прибора за експониране:
За
ецване ползвам натриев сулфат. Не ползвам железен трихлорид, тъй като за да разяде медта с прилична скорост трябва да се загрее добре, освен това кристализира и много цапа. Като цяло трихлорида е голяма безсмислица.
Вече успях да ецна една платка и се получи сравнително качествено. Ето как стана това:
В друг форум прочетох как човек го прави от 20 години и ще обобщя накратко:
1. Почиствам добре платката от омасляване и др. - изтърквам я с гъба за миене на съдове, предварително напоена с малко вода и прах за пране; търкам хубаво 20-30 сек., докато стане лъскава и изплаквам. Правя тази процедура още 1 или 2 пъти, ако е необходимо.
2. Когато изсъхне нанасям фотолака - аз ползвам Positiv20. Далеч не е трудно човек да изпръска сам платката и да се получи равномерно покритие. Просто трябва да е в хоризонтално положение - сам си я изпръсках с фотолак, изсуших я и т.н.
3. Експонирам за около 8 минути, в които влиза и "загряването" на лампата, като поставям платката със залепения на нея шаблон на около 25-30 см. разстояние от лампата. През това време съм някъде навън и
не гледам в лампата, нито отразената светлина :!: - тя е с дълъг кабел.
Важна подробност е, че за разлика от платките, които се продават с фабрично нанесен фотолак,
при лака, който ползвам аз, след експониране върху платката не се появява нищо - запазва си същия вид. Пистите започват да се виждат едва при проявяването.
4. Проявителят (develooper) си го приготвям в бутилка 1,5 л., като сипвам в нея
на око 10гр. люспи NaOH (натриева основа, сода каустик), наливам вода
и оставям да "втаса" повече от 24 часа :!: За да преценя количеството - взех пакетче бакпулвер от 10 грама :lol: Естествено при работата с този разтвор
ползвам ръкавици и се опитвам да внимавам :!: .
5. Когато е готов, наливам проявителя в пластмасова кутия, хващам платката с 1,5мм2 меден проводник и я потапям; след около 30 секунди започват да се появяват пистите и тогава я разклащам леко. Целия процес трае няколко минути. Изплаквам с течаща вода на чешмата.
6. Разтворих натриевия сулфат в гореща вода, налята в пластмасова кутия и я сложих в умивалника, където периодично пусках гореща вода от бойлера. С разклащане заготовката се ецва за 20-30 минути. Възнамерявам да си направя и нагревател, но все още не знам как ще стане.
7. След като я ецнах, отстраних фотолака с кореселин - това е добре да го правите на открито, защото е много задушлив.
Това е - когато се спазва технологията, не е трудно. Ще постна снимки, когато хвана колега с фотоапарат