Здравей,
За да разбереш какво точно означават всички тези неща ти трябва малко физика и математика от 8 - 9ми клас, но ще се опитам да ти разкажа.
Нека започнем с това, че има два вида движения - линейно и въртящо. Представи си една движеща се кола по прав път с дадена скорост, т.е. колата се движи по дадена права. Математическият термин за такова движение е "транслация". За да се движи обаче колата гумите и се въртят, а математическият термин за такова движение е "ротация".
Праволинените движения се дължат на приложена сила, която води до промяна в линейното ускорението и следователно в линейната скорост.
Ротациони движения се дължат на приложен въртящ момент, който води до изменение в ъгловото ускорение и следователно в ъгловата скорост.
Тоест трябва да правиш разлика между линейна скорост - ъглова скорост и линейно ускорение - ъглово ускорение.
Едноосен акселерометър мери линейните ускорения по една ос, т.е. ако акселерометърът се движи по посоката, която сочи оста му, тогава ще можеш да имериш ускорението по тази ос. Едноосен акслерометър не може измери ускорения перпендикулярни на оста му на измерване. Триосен акселерометър може да мери линейните ускореният и по трите оси (X, Y и Z) - накъдето и да го движиш ще можеш да измериш резултантното линейното ускорение, което в векторната сума на измерените стойносто по X, Y и Z оста.
В този ред на мисли жироскопът измерва ъглова скорост на въретене спрямо всяка от осите му - затова и идва мерната единица градус / секунда (линейния й аналог е метър за секунда).
Ако използваш обикновен компас, той трябва да е водоравен, за да бъде измерването коректно. Ако искаш обаче да измериш накъде е север без да нивелираш компаса, тогава трябва да измериш силата на магнитно поле по 3те оси, сумираш и получаваш вектора сочещ север.
Надявам се поне малко да съм разбулил мъглата