Увод: Мисля да напиша статия за H-Bridge. Можете и да минете без да знаете какво е това. Аз лично не се задоволявам просто с ползването на даден елемент. Аз искам да знам защо го прави, как го прави и най-вече какво прави.
На много места във форума пише за L293D или пък L293B и т.н. Това са тип ИС, които се наричат "драйвери". Чрез тези драйвери се управляват моторчета. Защо ги ползваме? Ползваме ги, защото самия микроконтролер не може да отдаде достатъчно ток за мотора. Тоест, захранването е в недостиг. Например, микроконтролерът дава на изводите си 20 милиампера, но това е прекалено малко за моторчето ни. Драйверът приема този малък ток, но пуска много по-голям за мотора. Тоест, нашият мотор има достатъчното захранване вече. Впрочем забелязахте ли как от моторче стана на мотор? Както и да е.
Къде се вписват тези Хаш-мостове? За по-просто: има два такива моста в едно L293. Всеки от мостовете може да управлява по два еднопосочни мотора или по един двупосочен. В тази статия ще разберете какво представляват тези Н-мостове.
Теорията: Н-моста понякога се нарича пълен мост. Но защо е това Н сложено тук? Ами много просто - идва от вида на самата схема на свързване на мотора. Ето я нея:
Разбира се, буквата Н не е със съединени горни и долни краища, но вярвам че разбрахте.
Такам. Продължавам темата от предишния път. Това което е показано на картинката, е мотор, а към него са свързани четири "ключа". Ето какво означават обозначенията на картинката:
Motor Power (+) -> захранването. Vcc, Ucc...знаете го.
Motor Ground -> земя. Понякога се кръщава GND.
High Side (Left) -> Горният ляв ключ.
High Side (right) -> Горният десен ключ.
Low Side (left) -> Долният ляв ключ.
Low Side (right) -> Долният десен ключ.
За да се завърти мотора в едната посока, трябва да затвориме горният ляв ключ и долният десен. Така токът ще протича, така както е показано на картинката по-долу. Забелязвате, че сме подали захранване на плюса на мотора.
За да се завърти мотора на обратната посока, трябва да му подадеме захранване на минуса. Това ще стане като затвориме горния десен ключ и долния ляв.
Какво обаче ще стане, ако затвориме горният и долния ляв? Тоест, ако затвориме ключовете от едната страна на моста. Ами тогава даваме на късо плюса и минуса на захранването, което е недопустимо. Затова, такова нещо не бива да се случва.
Какво ще стане, ако затвориме горният ляв и горният десен ключ, а долните оставиме отворени? Ами тогава мотора няма да завърти. Всъщност той ще се опита да завърти, но няма да може.
Какво ще стане, ако всички ключове са отворени? Тогава ток никъде няма да протече. Ако моторът е бил в движение, той ще кара по инерция.
Заключение дотук: Сега разбрахте общо взето какво е H-Bridge. Това е мост чрез който може да се управлява двупосочен мотор - такъв мотор може да се върти в двете посоки в зависимост от това на кой полюс подаваме +.
Следващият път ще разберете повече за това, как може да се построи такъв Н-мост. Тоест, каква му е вътрешната структура.